Popis štandardu PUBLIC
Obsah
Podvojné účtovníctvo
Automatizované predkontácie
Automatizované predkontácie slúžia na automatické účtovanie pre jednotlivé druhy prípadov podľa prednastavených predkontácií. Spôsoby zaúčtovania môžu byť sumárne alebo položkové a nastavenie účtovania môže byť na konkrétne účty alebo za skupinu analytických účtov.
Aktuálne sa automatizované predkontácie využívajú na nastavenie účtovania jednotlivých pohybov delených podľa zdrojov financovania a k príslušným druhom účtovných dokladov.
Platobné poukazy
Platobné poukazy slúžia na tvorbu dokladov na predbežnú úhradu výdavkov. V systéme je možné evidovať dva štandardné druhy platobných poukazov – Dodávateľská faktúra (PLP je viazaný do dodávateľskú faktúru) a Ostatný finančný doklad.
Z platobného poukazu je možné vytvárať automatizovane prevodný príkaz v module Bankové operácie. Tlačivá platobného poukazu nesú v sebe náležitosti v zmysle zákona o finančnej kontrole a vnútornom audite.
Platobné poukazy sú prepojené na evidenciu Hromadných platobných poukazov a je možné ich účtovať (ako interný účtovný doklad) a následne aj odúčtovávať.
Hromadné platobné poukazy
Evidencia Hromadných platobných poukazov je funkčným rozšírením, ktoré je zamerané na zníženie časovej náročnosti a prácnosti spojenej s tvorbou a úhradami platobných poukazov.
Funkčnosť je úzko prepojená s ostatným agendami ekonomického informačného systému. Spočíva v tom, že pred schvaľovaním jednotlivých platobných poukazov (PLP) v súlade so zákonom o rozpočtových pravidlách je možné vytvoriť konkrétne platobné poukazy a tie zahrnúť do jedného Hromadného platobného poukazu, ktorého výstupom je hromadné tlačivo so všetkým náležitosťami spĺňajúcimi platnú legislatívu Slovenskej republiky.
Tvorba prevodných príkazov v module Banka je menej časovo náročná z dôvodu výberu iba hromadného platobného poukazu (HPP) a nie výberu množstva jednotlivých platobných poukazov.
V systéme je zabezpečená väzba medzi HPP a jednotlivými PLP v štruktúre Zdroj – Cieľ, kde nie je umožnené editovať, mazať platobné poukazy ak sú zväzbené s hromadným platobným poukazom. Zároveň je zabezpečená kontrola na celkovú sumu Hromadných platobných poukazov od momentu evidencie až po moment úhrady.
Prínosom je úspora času osôb spracúvajúcich jednotlivé platobné poukazy ako aj osôb zodpovedných za samotné schvaľovanie platobných poukazov. Zároveň dochádza k úsporám spotrebného materiálu spojeného s tlačou dokumentov.
Výkaz E-104 (MZ SR)
Zdravotnícky výkaz E 1-04 je vytvorený podľa štruktúry popísanej na stránke národného centra zdravotníckych informácií www.nczisk.sk. Výkaz sa skladá z nasledujúcich častí: Identifikačné údaje - identifikačné údaje o organizácii budú zadávané do systému ručne. Modul 4101. Náklady v EUR - náklady podľa organizačných stredísk budú pri prepočte do výkazu čerpané z účtovníctva k požadovanému dátumu. Modul 4102. Výnosov v EUR - výnosy podľa organizačných stredísk budú pri prepočte do výkazu čerpané z účtovníctva k požadovanému dátumu. Modul 4103. Vybrané ukazovatele – vybrané ukazovatele podľa organizačných stredísk budú pri prepočte čerpané z účtovníctva, nakoľko sa nejedna o účtovnícke hodnoty preto budú zadávané k dátumu prepočtu výkazu interným dokladom cez podsúvahové účty. Modul 4104. Prijaté dary a nesplatené záväzky za poskytovateľa ZS v Eur – údaje o prijatých daroch a nesplatených záväzkoch budú do výkazu zadávané ručne pri vypĺňaní hlavičky
Export do ORISu
Export dokladov do systému ORIS bol vytvorený za účelom integrácie systémov Asseco SPIN a ORIS formou exportu/importu dát, pričom tieto primárne vznikajú v ekonomickom informačnom systéme Asseco SPIN v evidenciách Podvojné účtovníctvo, Banka, Pokladňa, Fakturácia, Dlhodobý majetok a sú určené pre potreby dodatočného rozúčtovania/sledovania v module Operatívna evidencia systému ORIS. Obsahom exportu sú účtovné doklady nasledovných evidencií v EIS SPIN:
- položka bankové výpisu
- príjmový/Výdavkový pokladničný doklad
- došlá faktúra
- interný účtovný doklad (bez DPH)
- evidencia dlhodobého majetku Prenášať sa budú všetky účtovné doklady daných evidencií, ktoré sú účtované aspoň jednou nenulovou položkou na nákladové účty (v EIS SPIN účty s typom účtu „Nákladový“) a účtovné zápisy nebudú označené ako „nevstupuje do OE“.
Pravidelný export na mesačnej báze. Užívateľ má možnosť zvoliť obdobie (mesiac/rok) a číslo organizačnej štruktúry.
Organizačnú štruktúru je možné vybrať jednotlivo alebo sumárne ako „Všetky“.
- Je možné definovať, ktorí užívatelia môžu exportovať a prezerať hodnoty za jednotlivé OŠ alebo ich skupinu.
- Export bude vykonávaný užívateľskou akciou (ručne) poverenými pracovníkmi zákazníka.
- Export bude vykonateľný opakovateľne, pričom každý export bude uchovaný v databáze SPIN. Užívateľ bude mať možnosť prezerať spätne obsah jednotlivých vytvorených a exportovaných dávok.
- Dáta budú prenášané pomocou XML súboru so zadefinovanou šablónou.
- Názov súboru bude obsahovať identifikáciu obdobia, číslo organizačnej štruktúry (napr. 410000) a časovú značku exportu.
Napríklad: SPIN_200705_410000_YYYYMMDDHHHHSS.XML; Ak bude pri exporte zvolená hodnota „Všetky“ do názvu súboru bude zapísané „vsetky“ napríklad_ SPIN_200705_vsetky_YYYYMMDDHHHHSS.XML
- Formát kódovania textu bude window-1250.
- Prenášať sa budú len obraty analytický účtov v požadovanej štruktúre tak, že výsledná suma = obrat AÚ na strane Má dať - obrat AÚ na strane Dal.
- Pre náklady z evidencie dlhodobého majetku v systéme SPIN prenášané s hodnotou „NE“ atribútu „2 - Zdroj“ budú vytvárané samostatné záznamy v úrovniach:
a) podľa medzisúčtov organizačnej štruktúry (OŠ)
b) podľa syntetického účtu a 1 znaku analytického účtu (príklad 081-2), na ktorý sú účtovné oprávky na strane DAL. c) účty oprávok budú identifikované ako všetky synt. účty v rozvrhu začínajúce na 08 a 07.
- Export v EIS SPIN bude vykonávaný cez novovytvorené užívateľské rozhranie - pracovné okno v module Podvojné účtovníctvo (zobrazenie nastaviteľné cez setup vo väzbe na mandanta)
Rozpočet
V systéme Asseco SPIN je možné zaevidovať príjmové a výdavkové položky rozpočtu v členení – Plánované hodnoty na 3 roky dopredu, Upravené hodnoty, Skutočnosť (Čerpanie rozpočtu alebo Navýšenie rozpočtu). Úpravy rozpočtu je možné realizovať ako symetrické alebo nesymetrické.
Systém zabezpečí kontrolu analytického členenia účtov na platnú rozpočtovú skladbu v zmysle Metodických usmernení MF SR. Rozpočtová klasifikácia je dodávateľom IS priebežne aktualizovaná v súlade s legislatívnymi zmenami. Zároveň je v systéme zabezpečená kontrola na zadávanie príjmových a výdavkových analytických rozpočtových účtov, kde sú presne zadefinované podmienky zakladania analytických účtov.
V IS sú zabezpečené zostavy a prezentácie, ktoré budú poskytovať užívateľom rôzne druhy údajov potrebných na analýzy, resp. ako podklad pre ďalšie spracovanie. V systéme je zabezpečená možnosť na export zostáv a prezentácií do rôznych formátov. Užívateľ si sám môže definovať vstupné argumenty pri spracovávaní zostáv a prezentácií.
V IS je k dispozícii vždy aktuálna ekonomická klasifikácia v členení položka a podpoložka, funkčná klasifikácia v členení oddiel, skupina, trieda, podtrieda, zdroje financovania a k dispozícii je i možnosť definície programovej klasifikácie v členení program, podprogram, projekt/prvok.
Zmeny rozpočtu je možné v systéme zadávať rôznymi spôsobmi. Možnosť je realizovať úpravu ako zmenu schváleného rozpočtu bez dokladu úprav rozpočtu, alebo je možné zadefinovať diferenciálnu úpravu rozpočtu, t. j. je možné vytvoriť priamo doklad úpravy. V doklade úpravy rozpočtu sa k vybraným príjmovým a výdavkovým položkám rozpočtu zadefinujú symetrické alebo nesymetrické úpravy rozpočtu. Po prepočte rozpočtu sa úpravy premietnu priamo v spracovanom rozpočte v rámci rozpočtového obdobia. V IS je možné vytvárať návrh rozpočtu pomocou voľby Návrh rozpočtu na 3 roky dopredu. K vybraným príjmovým a výdavkovým položkám rozpočtu bude možné zadávať limity, ktoré sa v rámci týchto položiek nemôžu prekročiť. Návrh rozpočtu bude možné realizovať v jednotlivých kolách, kde do ďalšieho kola na úpravy sa prenesú hodnoty z predchádzajúceho kola návrhu rozpočtu. K návrhu rozpočtu je možné sledovať i rozpočet predchádzajúceho obdobia a porovnávať hodnoty podľa rôznych atribútov – ekonomická klasifikácia, funkčná klasifikácia, zdroj financovania, programová klasifikácia.
IS zabezpečí porovnanie rozpočtu a skutočnosti na jednotlivých príjmových a výdavkových položkách rozpočtu. Zároveň je možné k jednotlivým položkám sledovať hodnotu objednaného plnenia, fakturovaného plnenia.
Systém pracuje so zabudovaným Workflow, ktoré bude slúžiť aj v procese schvaľovania rozpočtu, ktorý je možné tvoriť v niekoľkých preddefinovaných kolách. Položky rozpočtu sú sledované aj podľa prvkov definovanej organizačnej štruktúry (úseky organizácie hierarchicky členené) a podľa prvkov ekonomických objektov (doplnkové informácie, napr. sledovanie rozpočtu na projekty).
Systém zabezpečí tvorbu rozpočtu podľa šablóny návrhu rozpočtu organizácie, ktorá si môže sama vytvoriť šablónu návrhu rozpočtu v rôznom členení podľa funkčnej, ekonomickej klasifikácie, programovej klasifikácie a zdrojov financovania a tzv. užívateľského členenia.
V systéme je zabezpečené sledovanie zdrojových dokladov na Zoznam účtovných jednotiek Súhrnného celku, ktorý bude priebežne aktualizovaný v systéme podľa zverejnení MF SR. V nadväznosti na uvedený zoznam bude možné spracovať zostavy na odsúhlasovanie vzájomných vzťahov s organizáciami začlenenými do Súhrnného celku. K dispozícii je možnosť predplnenia vybraných hárkov Konsolidačného balíka, ktorý v systéme bude k dispozícii vždy v aktualizovanej podobe. Z Konsolidačného balíka je možné automaticky vygenerovať výstupný *.csv súbor, ktorý je exportovaný v požadovanej štruktúre a je možné ho priamo odoslať do systému IS JÚŠ.
Oddelenie účtovníctva od rozpočtu
Systém oddelenia účtovníctva od rozpočtu bude vychádzať z platnej legislatívy Slovenskej republiky so zapracovaním účtovnej metodiky v súlade s projektom zavedenia Jednotného štátneho účtovníctva a výkazníctva vo verejnej správe. Pre potreby realizácie evidencie účtovných dokladov bude vytvorená samostatná evidencia, ktorá bude aktuálna iba pre užívateľov s konkrétnymi nastavenými prístupovými právami s možnosťou zadávania tzv. účtovných dimenzií. Vstupom budú práce s účtovnými dokladmi, t. j. evidencia zdrojových dokladov (faktúry, bankové výpisy, interné účtovné doklady, pokladňa, majetok atď.) s pridaním doplňujúcich údajov ako organizačná štruktúra, evidencia ekonomických objektov, evidencia doplňujúcich/voliteľných údajov t. j. tzv. evidencia účtovných dimenzií. Výstupom práce užívateľa s prístupovými právami „Účtovník“ bude tvorba a spracovanie účtovných zostáv a prezentácií, tvorba a spracovanie účtovných a finančných výkazov a ich odosielanie do systému Štátnej pokladnice v elektronickej forme.
Evidencia rozpočtových položiek bude realizovaná samostatne s pridávaním rozpočtových klasifikácií, tzv. rozpočtových dimenzií ku zdrojovým dokladom. Výstupom práce užívateľa bude tvorba a spracovanie rozpočtu v rámci rozpočtového obdobia so spracovaním rozpočtových zostáv a prezentácií a spracovanie finančných výkazov v zmysle platnej legislatívy a ich odoslanie do systému Štátnej pokladnice v elektronickej forme. Práca jednotlivých užívateľov bude riadená systémom jednotnej notifikácie údajov. Oddelenie účtovníctva a rozpočtu ovplyvní aj spracovanie Konsolidovanej účtovnej závierky verejnej správy a spracovanie Poznámok k individuálnej účtovnej závierke.
Návrh rieši problematiku úradu samosprávneho kraja v systéme SPIN, neobsahuje riešenie pre OvZP so systémom iSPIN, ktoré bude riešené samostatným projektom
Regionálna pokladnica
Výkazníctvo
Nasadením modulu Výkazníctvo je v informačnom systéme HELIOS Spin umožnené automatizované odovzdávanie a sumarizácia rozpočtových a účtovných výkazov zo zriaďovaných organizácií na Úrad a následný export do informačného systému Štátnej pokladnice. Z funkčného hľadiska je proces možné podporiť kontrolnými medzivýkazovými mechanizmami, uzamknutím zmien účtovných dokladov a hodnôt schváleného a upraveného rozpočtu, ktoré vstupujú do uzávierky, priamo v evidencii organizácií.
Využitie jednotného informačného systému a implementácia modulu Výkazníctvo umožní sumarizáciu finančných ukazovateľov z legislatívnych výkazov v ľubovoľnej periodicite, bez nutnosti fyzickej distribúcie a zhrávania údajov (spoločná databáza organizácií).
Rozpočtovanie
Nasadením modulu Rozpočtovanie je v ekonomickom informačnom systéme HELIOS Spin umožnené centrálne spracovanie návrhov rozpočtu, plánov nákladov a výnosov a spracovanie doplňujúcich údajov za rozpočtovú kapitolu (zriaďovateľa aj podriadené organizácie) až pre obdobie troch nasledujúcich rokov. Taktiež je zabezpečené prezeranie a kontrola schváleného rozpočtu a diferenciálnych úprav rozpočtu, sledovanie čerpania rozpočtu a plnenia príjmov jednotlivých organizácií za zvolené obdobie. Systém umožňuje realizovať viacero kôl tvorby rozpočtu v závislosti od procesu jeho schvaľovania. Finančné údaje schváleného rozpočtu sú ďalej využívané pri spracovávaní ostatných ekonomických agend.
Súvisiacou evidenciou sú Rozpočtové opatrenia, ktoré umožňujú okrem dokumentu v listinnej podobe zasielať dáta priamo cez aplikáciu s využitím work-flow na automatizovaný import a zápis do rozpočtu zriaďovanej organizácie. Požiadavka na zmenu rozpočtu môže byť v systéme zaevidovaná na príslušnom odbore zriaďovateľa, alebo zasielaná s využitím work-flow priamo z organizácie. Požiadavky je možné sumarizovať podľa ekonomických a programových klasifikácií, podľa typov organizácií (školstvo, kultúra, sociálne organizácia, atď.) a zároveň efektívne vytvárať podklady pre spracovanie úprav rozpočtu na úrovni organizačného celku samosprávy.
Prínosom je eliminácia chýb a skrátenie času v procese tvorby návrhu rozpočtu, schvaľovania a zmien za celú rozpočtovú kapitolu. Údaje vznikajúce s využitím tohto modulu, ich štruktúra a periodicita sú východiskom pre spracovanie agregovaných zostáv a prezentácií cez tlačové zostavy alebo nástroje BI.
Finančné plánovanie
Nasadením modulu Finančné plánovanie je v informačnom systéme HELIOS Spin umožnené centrálne vytvorenie a úpravy finančných plánov v členení podľa funkčnej, ekonomickej, programovej klasifikácie a zdrojov financovania za jednotlivé zriaďované organizácie a ich vyhodnocovanie v náväznosti na dosiahnutú skutočnosť za zvolené obdobie. Súčasťou Finančného plánovania je aj vytváranie plánu nákladov a výnosov až na trojročné obdobie a vyhodnocovanie dosahovaného hospodárskeho výsledku k zvolenému dátumu podľa princípov akruálneho účtovníctva.
Cieľom je vytvorenie plánov v časovej osi tak, aby boli porovnateľné veličiny nielen za celé rozpočtové obdobie ale aj ich pomerne plánovanú časť k zvolenému mesiacu. Plánované hodnoty je možné určiť ako 1/12 ročnej hodnoty, ale aj v čiastke podľa skutočného predpokladu.
Prínosom je zefektívnenie rozpočtového hospodárenia na zriaďovaných organizáciách, pre ktoré vyplynie povinnosť premietnutia požadovaných úprav rozpočtu na časovej osi ešte pred realizáciou zmeny rozpočtu (ex-ante). Zo systému bude možné identifikovať hroziace prečerpanie rozpočtu už v priebehu rozpočtového obdobia.
Zároveň vzniká zdroj údajov pre vyhodnocovanie plánovaných ukazovateľov (príjmy/výdavky, výnosy/náklady) v nástrojoch Business Intelligence.
Manažment pohľadávok a záväzkov
Nasadením modulu Manažment pohľadávok a záväzkov bude v informačnom systéme HELIOS Spin umožnená sumarizácia pohľadávok a záväzkov na úrovni organizačného celku samosprávy, skupiny alebo jednotlivé zriaďované organizácie v štruktúre celkových pohľadávok/záväzkov do lehoty splatnosti, po lehote splatnosti alebo v definovanom intervale dní. Modul umožňuje pracovníkom zriaďovateľa on-line prístup na prezeranie informácií z faktúr v účtovníctve organizácií, ktoré vstupujú do pohľadávok alebo záväzkov. Pracovníci zriaďovateľa taktiež môžu definovať skupiny odberateľov/dodávateľov, ktorých chcú vyhodnocovať prierezovo z údajov všetkých zriaďovaných organizácií. Výstupy je zároveň možné členiť a vyhodnocovať vo väzbe na rozpočet podľa prvkov ekonomickej klasifikácie. Prínosom je poskytovanie aktuálnych údajov o pohľadávkach a záväzkoch na úrovni organizačného celku samosprávy pre manažment Úradu ako aj poskytovanie informácií pre operatívne riadenie zriaďovaných organizácií na úrovni odborov.
Programový rozpočet
Cieľom bolo vytvoriť systém založený na plánovaní úloh a aktivít subjektov samosprávy v nadväznosti na ich priority a alokovanie disponibilných rozpočtových zdrojov do programov, s dôrazom na výsledky a efektívnosť vynakladania rozpočtových prostriedkov. Základom tvorby programového rozpočtu v systéme je programová štruktúra rozpočtu, t. j. hierarchicky usporiadaná konštrukcia, ktorá je účelne vytváraná vo vzťahu k zámerom a cieľom. Programovú štruktúru tvoria programy, podprogramy a prvky (projekty) užívateľsky definovateľné. Ku každému prvku programovej štruktúry sa definujú zámery, ciele, vízie, poslanie, zodpovedné osoby a merateľné ukazovatele s príslušnými plánovanými hodnotami, mernými jednotkami a pod. Výstupom programového rozpočtu v systéme Regionálnej pokladnice sú hodnotenia spoločensko-ekonomických zmien spôsobených plnením programov (výsledky) a hodnotenia jednotlivých výstupovo orientovaných cieľov, t. j. tovarov a služieb produkovaných samosprávou.
Konsolidovaná a súhrnná závierka
Základom pre spracovanie podkladov k súhrnnej závierke v ekonomickom informačnom systéme SPIN je príprava odsúhlasovacích formulárov (vzájomné vzťahy medzi organizáciami začlenenými do súhrnného celku) a vloženie formulárov konsolidačného balíka do spoločného úložiska s predpĺňaním vybraných hodnôt z ekonomického informačného systému SPIN, ako aj s možnosťou ručného vstupu užívateľa pre zadanie nevyhnutných doplňujúcich údajov. Zároveň preddefinovaným procesným workflow bude zabezpečená komunikácia medzi Úradom a jeho OvZP. Funkčnosť nadväzuje na realizáciu konsolidovanej účtovnej závierky, ktorú realizuje vyšší územný celok ako materská účtovná jednotka a jej OvZP a obchodné spoločnosti s majetkovou účasťou VÚC ako dcérske účtovné jednotky. Prvotné automatizované spracovanie odsúhlasovania vzájomných vzťahov medzi subjektami začlenenými do súhrnného celku uľahčí prácu pri identifikácii zdrojových dokladov. Automatizované funkčnosti odsúhlasovania vzájomných vzťahov budú využívať číselník Organizácií súhrnného celku, ktorý bude integrovaný do všetkých agend ekonomického informačného systému SPIN. Ako podklad pre spracovanie sa využije „Zoznam UJ súhrnného celku pre rok ....“, ktorý definuje MF SR a zverejňuje priebežne na svojom portáli. Všetky zmeny v číselníku Organizácií súhrnného celku realizované MF SR budú zapracovávané priebežne do systému. Záverečné odsúhlasenie vzájomných vzťahov k súhrnnej závierke medzi subjektami patriacimi do súhrnného celku sa bude realizovať v systéme IS JUŠ.
Prínosom pre Úrad a jeho organizácie v zriaďovateľskej pôsobnosti je automatizované spracovanie odsúhlasovania vzájomných vzťahov v ekonomickom informačnom systéme v zdrojových evidenciách (fakturácia, pokladňa, banka, interné doklady, evidencia majetku, skladová evidencia) ako podklad pre napĺňanie formulárov konsolidačného balíka. Zároveň sa odstráni aj manuálna distribúcia konsolidačných balíkov na
Úrad samosprávneho kraja, eliminujú vzájomné kontakty pri spracovaní podkladov k súhrnnej závierke formou e-mailovej komunikácie, zníži chybovosť a časová náročnosť spracovania podkladov k súhrnnej závierke. Generované výstupné CSV súbory zároveň nebudú musieť pracovníci Úradu exportovať do systému IS JÚS za Úrad a za každú OvZP a obchodnú spoločnosť s majetkovou účasťou VÚC samostatne.
Poznámky k individuálnej účtovnej závierke
Dodávané riešenie pokrýva potreby Úradu samosprávneho kraja a Organizácií v zriaďovateľskej pôsobnosti pri spracovávaní Poznámok k účtovnej závierke za účtovné obdobie.
Tabuľková forma poznámok je obvykle zverejnená na portáli MF SR a je zakomponovaná do hárkov Konsolidačného balíka. Navrhovaným riešením je zabezpečené predpĺňanie hárkov Konsolidačného balíka platného za vybrané účtovné obdobie vo vybraných tabuľkách, ktoré sa dotýkajú Poznámok k účtovnej závierke údajmi z ekonomického systému Úradu a Organizácií v zriaďovateľskej pôsobnosti. Zároveň sú zabezpečené kontrolné mechanizmy na kontrolu údajov vo vybraných tabuľkách s možnosťou spracovania chybových oznámení.
Dodávané riešenie zabezpečuje možnosť do systému nahrať krycie listy hlavičky poznámok a krycie listy textovej časti poznámok v rôznych formátoch (*.jpg, *.pdf).
Riešením je zabezpečená integrácia na Centrálny konsolidačný systém do ktorého je zapojený Úrad samosprávneho kraja a Organizácie v zriaďovateľskej pôsobnosti.
Rozpočtové opatrenia
Súčasťou dodávky v rámci komplexného riešenia je vytvorenie formulárov (žiadostí o úpravu rozpočtu) pre rozpočtové a príspevkové organizácie v zriaďovateľskej pôsobnosti s následnými realizovanými úpravami rozpočtu v ekonomickom systéme iSPIN2. Súčasťou riešenia je aj automatizované generovanie dokumentov – Rozpis rozpočtu a Rozpočtové opatrenia v členení na príjmy a výdavky rozpočtu a obstaranie dlhodobého majetku a sledovanie nákladov a výnosov. Riešenie zabezpečuje automatizovanú kontrolu všetkých investičných (obstarávaných akcií) v rámci jednotlivých rozpočtových období. K dispozícii sú nástroje na vyhodnocovanie všetkých požadovaných úprav rozpočtu. Nad evidenciou je zapracovaný systém Workflow na vzájomné odosielanie údajov medzi organizáciami v zriaďovateľskej pôsobnosti a Úradom samosprávneho kraja (jeho jednotlivými odbormi). Všetci dotknutí užívatelia budú mať nastavené prístupové práva na systém Workflow. Systém rozpočtových opatrení je prepojený na okno Úpravy rozpočtu, kde je umožnené užívateľovi automaticky vytvoriť doklad úprav rozpočtu zo schválenej Žiadosti o úpravu rozpočtu.
Export do RIS.SAMu
Riešenie slúži na dávkový export rozpočtových údajov do systému RIS.SAM, ktorého dodávateľom je spoločnosť PosAm s.r.o.. Exportujú sa príjmové a výdavkové položky rozpočtu a programová klasifikácia v presne definovaných štruktúrach. Typov exportov je niekoľko:
- Programová klasifikácia
- Návrh rozpočtu v strednodobom výhľade a schválený rozpočet
- Úpravy rozpočtu
- Úpravy rozpočtu a čerpanie rozpočtu
Výstupom sú *.csv súbory, ktoré sa ukladajú na zvolené miesto a následne nahrávajú priamo do systému RIS.SAM.
Business Intelligence
Business Intelligence zabezpečuje prezentačnú vrstvu údajov informačného systému Asseco SPIN a jeho modulov Regionálnej pokladnice so zameraním na podporu rozhodovania a hodnotenia efektívnosti vynakladania finančných prostriedkov. Systém controllingu a benchmarkingu je možné aplikovať za ľubovoľné skupiny zriaďovaných organizácií či už z pohľadu ich pôsobnosti, právnej formy, veľkosti alebo podľa organizačnej štruktúry a súvisiacich procesov zriaďovateľa. Získavané informácie sú rýchlo dostupné, s minimálnou náročnosťou na manipuláciu a s možnosťou formulovať nové požiadavky na ďalšie údaje zodpovedajúce aktuálnej situácii. Pre riadiacich pracovníkov sú bez nutnosti používania ekonomického systému online dostupné informácie o účtovných výkazoch, rozpočte, majetku, pohľadávkach a záväzkov, aktuálnom stave spracovania účtovných dokladov a iných nefinančných údajoch.
Prínosom je maximálna efektívnosť spracovania v prípade často opakovaných a ustálených dopytoch na údaje bez závislosti na spracovaní podkladov od iných pracovníkov.
Zverejňovanie dokladov
Funkčným rozšlírením EIS SPIN bude zabezpečené riešenie automatizovaného spracovania a exportu štruktúrovaných metaúdajov s povinnými položkami z existujúcej evidencie doručených (došlých/dodávateľských) faktúr a vyšlých objednávok v EIS SPIN cez štandardizované rozhranie XML pre spracovanie informačnými systémami určenými na zverejňovanie exportovaných dát na webovom sídle TSK a webových sídlach OvZP.
V EIS SPIN bude zapracovaná parametrizovateľná funkčnosť, ktorá označí na zverejnenie doklady buď automaticky podľa preddefinovaného algoritmu (dátum úhrady, dátum vystavenia, suma), alebo ich bude možné označiť užívateľom EIS SPIN na základe definovaného work-flow. Hodnota stavu work-flow bude vyjadrovať či bol doklad odoslaný na zverejnenie, alebo či bol zverejnený. Zároveň bude do EIS SPIN zapracovaná funkčnosť, ktorá znemožní upravovať zdrojový doklad, ktorý bol odoslaný na zverejnenie.
Integračné rozhranie bude zohľadňovať požiadavku zamedzenia priameho prístupu softvérov tretích strán do produkčnej databázy EIS SPIN. Predpokladá sa využitie webovej služby, ktorá umožní vykonať iba zmenu stavu dokladu (príznak v EIS o zverejnení). Export XML súboru bude vykonaný automatizovaným spôsobom – dopytom na webovú službu EIS SPIN aplikáciou tretej strany, ktorá zabezpečí načítanie XML súboru a jeho zverejnenie na webovom sídle. Periodicita spracovania XML súboru pre export z EIS SPIN bude závislá na dopyte zo softvéru tretej strany. Dopyt softvéru tretej strany bude obsahovať minimálne informácie na identifikáciu organizácie (mandanta do databázy EIS SPIN), obdobie, za ktoré majú byť doklady zverejnené (dátum od- dátum do) a sumu (hodnota dokladu).
Integrácia na systém FABASOFT
Predmetom prenosu údajov (naskenované dodávateľské faktúry a zmluvy) sú jednotlivé položky v systéme Fabasoft, potrebné pre spracovanie ekonomických údajov v systéme Assecp SPIN. Rozsah a kvalita položiek je limitovaný ich existenciou v systéme Fabasoft, užívateľskými požiadavkami a možnosťami technologickej infraštruktúry samosprávneho kraja.. Systém garantuje homogenitu údajov, previazanosť modulov, odstraňuje rozdiely v ručnej (papierovej) a digitálnej evidencií. Zároveň umožní spracovanie údajov v agendách ekonomického informačného systému Asseco SPIN.
Interface SPIN – eSKN
(elektronický systém katastra nehnuteľností) – ZB GIS (základnej bázy údajov pre geografický informačný systém a obchodný modul) – WS
Integrácia ekonomického informačného systému EIS iSPIN so systémom elektronických služieb katastra nehnuteľností – ESKN predstavuje 2 základné okruhy riešených úloh:
- Úlohy prepojenia, kde prichádza k obojsmernému prenosu údajov medzi systémami EIS ISPIN a ESKN v definovanej štruktúre a podľa definovaných parametrov.
- Výpočtové úlohy a procesy, ktoré sú vykonávané výhradne v prostredí EIS ISPIN a ich výsledky môžu byť využívané aj nástrojmi prepojenia.
A.
/a. Pre úlohy prepojenia EIS ISPIN poskytuje množinu webových služieb, ktoré majú implementované požadované funkčnosti. Jednotlivé webové služby sú volané z prostredia ESKN a :
- Zapisujú údaje do údajovej základne EIS ISPIN
- Čítajú údaje z údajovej základne EIS ISPIN a odovzdávajú do ESKN vo forme výstupných parametrov v štruktúre XML
- Generujú výstupné zostavy podľa zadaných parametrov
/b. Pre úlohy prepojenia systém ESKN poskytuje webovú službu, ktorá má implementované požadované funkčnosti. WS je volaná z databázového prostredia EIS iSPIN a bude zapisuje potrebné údaje do údajovej základne ESKN
B. Výpočtové úlohy sú plne integrované do jednotlivých modulov EIS iSPIN podľa riešených problematík. Za obsahovú stránku údajov získaných prostredníctvom poskytnutých webových služieb alebo zapisovaných do EIS ISPIN nesie zodpovednosť prevádzkovateľ EIS iSPIN. To znamená, že prevádzkovateľ EIS iSPIN zodpovedná za správne a úplné naplnenie údajov, vykonanie potrebných spracovaní a výpočtov na aplikačnej úrovni.