Kontrolný výkaz k DPH
Kontrolný výkaz (ďalej len KV) predstavuje ďalšiu daňovú povinnosť, ktorú je povinný daňový subjekt od januára 2014 zasielať na daňový úrad. Kontrolný výkaz je súhrn informácií, ktoré poskytuje daňovník daňovej správe o jednotlivých svojich daňových povinnostiach a nárokoch.
Obsah
- 1 Úpravy programu vzťahujúce sa k povinnosti vyhotovenia Kontrolného výkazu k DPH, platné od 1.1.2014.
- 2 Štruktúra kontrolného výkazu k DPH.
- 3 Funkčnosť v module (od verzie 16.00 a vyššie.)
- 4 Kopírovanie záznamov z kontrolného výkazu (KV) riadneho do kontrolného výkazu dodatočného.
- 5 Typy kontrolného výkazu.
Úpravy programu vzťahujúce sa k povinnosti vyhotovenia Kontrolného výkazu k DPH, platné od 1.1.2014.
Dodávateľské faktúry.
V súvislosti s povinnosťou uvádzať do Kontrolného výkazu k DPH číslo dodávateľskej faktúry presne v takom tvare ako vám bola doručená, upravili sme položku pre zadávanie čísla dodávateľskej faktúry tak, aby bolo možné zaevidovať aj faktúry, ktoré majú vo svojom čísle alfanumerické znaky, lomky, pomlčky a pod. a sú dlhšie ako 10 znakov, maximálne však 30 znakov.
Číslo dodávateľskej faktúry sa automaticky prenáša do variabilného symbolu. Táto položka naďalej zostáva platná na 10 znakov, pretože banky budú naďalej spracovávať variabilné symboly na 10 znakov aj po zavedení formátu SEPA.
- Ak zadáte číslo dodávateľskej faktúry dlhšie ako 10 znakov a bude obsahovať aj iné znaky ako číslice, do variabilného symbolu, párovacej položky a čísla daňového dokladu vám program zapíše len posledných 10 znakov a to tak, že z pôvodného čísla vynechá všetky znaky, ktoré nie sú v tvare „numerické číslo“.
Príklad:
![]() |
Číslo dodávateľskej faktúry : FADOD-2014/01/123456
Do variabilného symbolu program zapíše: 1401123456 |
Takýto variabilný symbol však nemusí vo všetkých prípadoch vyhovovať, preto si môžete variabilný symbol editovať.
Uvoľnenie položky VS na editáciu si urobíte nasledovne:
Otvoríte si Číselník Druhy dokladov, nastavíte sa pre druh dokladu evidencie FDO, prejdite na druhú záložku Číselník DD - ďalšie údaje a začiarknite položku Editácia variabilného symbolu:
- Bola pridaná položka Dátum dodania pôvodnej faktúry, ktorú môžete využiť pri nadobudnutí tovaru z EU.
Tento dátum môžete editovať aj po zaradení a zaúčtovaní dokladu.
V evidencii sa vo formulári pri výbere dodávateľskej firmy zobrazí aj IČ DPH dodávateľa:
V riadkovom zobrazení je to posledný stĺpec IČ DPH dodávateľa.
- Bola pridaná položka Dátum dodania pôvodnej faktúry, ktorú môžete využiť pri nadobudnutí tovaru z EU. Tento dátum môžete editovať aj po zaradení a zaúčtovaní dokladu.
![]() |
Dátum vstupuje len do kontrolného výkazu do stĺpca Dátum uplatnenia. |
Odberateľské faktúry.
V okne odberateľských faktúr pribudli nové položky:
- IČ DPH odberateľa - zobrazí sa po vybratí firmy
- Číslo pôvodnej faktúry - Ak je faktúra vystavená v inom systéme a pri evidencii u nás má číslo vačšie ako 10 (max 30), tak ho zapíšete do tejto položky.
Ak je toto číslo vyplnené, prenáša sa do Kontrolného výkazu:
Štruktúra kontrolného výkazu k DPH.
Z hľadiska štruktúry je kontrolný výkaz rozdelený do štyroch základných sekcií (A, B, C, D), do ktorých daňovník v závislosti od obsahu napĺňa dáta.
Tieto sekcie sa členia ešte podrobnejšie na ďalších - spolu 9 sekcií:
A. Údaje z vyhotovenej faktúry o dodaní tovarov a služieb
- A1. Údaje z vyhotovenej faktúry o dodaní tovarov a služieb, ktorú bol platiteľ dane povinný vyhotoviť podľa § 71 až 75 zákona, pri ktorých je osobou povinnou platiť daň (okrem zjednodušenej faktúry a faktúry o dodaní plnení oslobodených od dane) – odberateľské faktúry s DPH pre zdaniteľnú osobu
- A2. Údaje z vyhotovenej faktúry o dodaní tovarov, ktorú bol platiteľ dane povinný vyhotoviť podľa § 71 až 75 zákona, pri ktorých je osobou povinnou platiť daň príjemca plnenia podľa § 69 ods. 12 písm. f) až i) zákona – odberateľské faktúry bez DPH (tuzemské samozdanenie, kde pri vystavení faktúry treba použiť nový spôsob UZP „VGPPZ“)
B. Údaje z prijatej faktúry o dodaní tovarov a služieb
- B1. Údaje z prijatej faktúry, pri ktorej je osobou povinnou platiť daň príjemca plnenia podľa § 69 ods. 2, 3, 6, 7 a 9 až 12 zákona (okrem faktúry o dodaní plnení oslobodených od dane) – dodávateľské faktúry, kde treba vykonať tzv. samozdanenie
- B2. Údaje z prijatej faktúry, z ktorej príjemca plnenia uplatňuje odpočítanie dane a ktorú vyhotovil platiteľ dane, ktorý je osobou povinnou platiť daň podľa § 69 ods. 1 zákona – dodávateľské faktúry v tuzemsku s DPH
- B3. Údaje zo všetkých prijatých zjednodušených faktúr podľa § 74 ods. 3 písm. a) až c) zákona, z ktorých príjemca plnenia uplatňuje odpočítanie dane – napr. doklady z ERP na vstupe
C. Údaje z faktúry podľa § 71 ods. 2 zákona, ktorá mení pôvodnú faktúru (ďalej len „opravná faktúra“ dobropis/ťarchopis)
- C1. Údaje z vyhotovenej opravnej faktúry, ktorá je vyhotovená k faktúram uvedeným v A1 a A2
- C2. Údaje z prijatej opravnej faktúry, ktorá je prijatá k plneniam uvedeným v B1, B2 a B3
D. Údaje o dodaní tovarov a služieb iných ako uvedených v časti A., z ktorých je platiteľ dane osobou povinnou platiť daň
- D1. Údaje o obratoch evidovaných všetkými elektronickými registračnými pokladnicami
- D2. Údaje o dodaní tovarov a služieb, ktoré sa neevidujú elektronickou registračnou pokladnicou – napr. aj odberateľské faktúry vystavené pre nezdaniteľnú osobu - občana
Funkčnosť v module (od verzie 16.00 a vyššie.)
Samotný kontrolný výkaz si otvoríte v module Účtovníctvo, verzie 16.00 a vyššie, voľbou DPH - Kontrolný výkaz k DPH. Okno je prázdne a obsahuje 4 záložky: 1. Číselník 2. Kontrolný výkaz 3. KV – položky 4. KV – smerovanie
A nad oknom sú akcie, v poradí zľava :
- Spracovanie výkazu
- Zobraziť popis spracovania
- Zobraziť kontrolný výkaz
- Kontrola výkazu
- Export KV
KV – smerovanie.
![]() |
Príklad: |