Legislatíva 2023: Rozdiel medzi revíziami
d (→PODVOJNÉ ÚČTOVNÍCTVO) |
d (→Opravné doklady k neuhradeným dodávateľským faktúram - Doklady na Vstupe) |
||
Riadok 42: | Riadok 42: | ||
'''Evidencia nového interného opravného dokladu:''' | '''Evidencia nového interného opravného dokladu:''' | ||
− | + | *''Účtovanie / Účtovné doklady'', Pridajte nový doklad s novým Druhom účtovného dokladu OPR25 | |
− | + | *V záložke ''Položky'' pridajte novú položku dokladu: | |
− | ** v položke Analytický účet vyberte príslušnú 343 podľa sadzby DPH. | + | ** v položke '''Analytický účet''' vyberte príslušnú 343 podľa sadzby DPH. |
− | ** Do položky Suma MD treba ručne zadať konkrétnu sumu DPH z pôvodnej DF (v prípade čiastočnej úhrady, pomernú časť). Suma by mala byť so znamienkom | + | ** Do položky '''Suma MD''' treba ručne zadať konkrétnu sumu DPH z pôvodnej DF (v prípade čiastočnej úhrady, pomernú časť). Suma by mala byť so znamienkom ''mínus'', keďže sa jedná opravný doklad. |
− | mínus, keďže sa jedná opravný doklad. | ||
** v položke '''Faktúra''' vyberáte doklad – dodávateľskú faktúru, ku ktorej vytvárate opravný doklad. Po výbere dokladu program zobrazí otázku | ** v položke '''Faktúra''' vyberáte doklad – dodávateľskú faktúru, ku ktorej vytvárate opravný doklad. Po výbere dokladu program zobrazí otázku | ||
Riadok 52: | Riadok 51: | ||
Kliknutím na '''Áno''', program spraví toto: | Kliknutím na '''Áno''', program spraví toto: | ||
− | ➢ Do Poznámky naplní číslo pôvodnej dodávateľskej faktúry | + | |
− | ➢ Do Dátumu prijatia/ vystavenia a do Dátumu daň. povinnosti naplní dátum = Dátum | + | ➢ Do '''Poznámky''' naplní číslo pôvodnej dodávateľskej faktúry |
− | splatnosti pôvodnej DF + 100 dní (alebo minimálne 1.1.2023) | + | |
− | ➢ Do Číslo daňového dokladu doplní číslo dokladu z hlavičky dokladu z prvej záložky | + | ➢ Do '''Dátumu prijatia/ vystavenia''' a do '''Dátumu daň. povinnosti''' naplní dátum = Dátum splatnosti pôvodnej DF + 100 dní (alebo minimálne 1.1.2023, pokiaľ je FA z roku 2022 a počet dní po splatnosti je viac ako 100 dní) |
+ | |||
+ | ➢ Do '''Číslo daňového dokladu''' doplní číslo dokladu z hlavičky dokladu z prvej záložky | ||
nevpisujte tam číslo faktúry ani číslo daňového dokladu pôvodnej faktúry. | nevpisujte tam číslo faktúry ani číslo daňového dokladu pôvodnej faktúry. | ||
• Po zápise položky dokladu treba zaevidovať ešte druhú stranu účtovného zápisu. | • Po zápise položky dokladu treba zaevidovať ešte druhú stranu účtovného zápisu. | ||
Riadok 62: | Riadok 63: | ||
V okne Dodávateľské faktúry, na príslušnej DF potom v záložke Účtovný denník faktúry vidíte | V okne Dodávateľské faktúry, na príslušnej DF potom v záložke Účtovný denník faktúry vidíte | ||
väzbu na interný doklad. | väzbu na interný doklad. | ||
− | |||
=== Opravné doklady k neuhradeným odberateľským faktúram - Doklady na Výstupe === | === Opravné doklady k neuhradeným odberateľským faktúram - Doklady na Výstupe === |
Verzia zo dňa a času 09:58, 27. február 2023
Legislatíva roku 2023
Obsah
PODVOJNÉ ÚČTOVNÍCTVO
Úprava legislatívy na rok 2023 spočíva v úprave podávania opravných dokladov k prijatým a vystaveným faktúram pri úplnom alebo čiastočnom nezaplatení protihodnoty za dodanie tovaru alebo služby.
Opravné daňové doklady k faktúre neuhradenej 100 dní resp. 150 dní po splatnosti
Od 01.01.2023 vstúpil do platnosti zákon, ktorí hovorí o vytváraní opravných dokladov k neuhradeným faktúram a ich uplatnení v daňovom priznaní k DPH, 100 dní po splatnosti v prípade dodávateľských faktúr a 150 dní po splatnosti v prípade odberateľských faktúr.
V programe sme urobili úpravy a tu je doporučený postup.
Opravné doklady k neuhradeným dodávateľským faktúram - Doklady na Vstupe
Opravný doklad sa bude vytvárať cez interný účtovný doklad s novým druhom dokladu, typu dobropis k nevymožiteľnej faktúre. V prvom riadku účtovného zápisu sa zaúčtuje na účet 343 iba DPH a v druhom riadku sa zaúčtuje protistrana na účet 325.
Nastavenia:
1. Nový číselný rad - Vytvorte si nový číselný rad, pre nový druh Interného dokladu – Číselníky / číselné rady, evidencia Účtovníctvo
2. Nový druh účtovného dokladu - Vytvorte nový druh účtovného dokladu – Účtovanie / Druhy účtovných dokladov, s kódom OPR25 „Interný doklad Oprava dane“, typ = Daňový dobropis/Ťarchopis
Druh účtovného dokladu MUSÍ obsahovať OPR25 (môžete ho nazvať aj IDOPR25).
3. Presun dodávateľských faktúr z minulého roka do aktuálneho roku – aby bolo možné pri účtovaní ID vybrať na položke doklad z Knihy faktúr, musia byť faktúry presunuté do aktuálneho roku. Postup:
V roku 2022 v okne Dodávateľské faktúry spustite nad označenými dokladmi akciu Presun faktúr do nasled.roku. Akcia sa nachádza v menu Zobraziť.
- Zvolíte zobrazenie – Iba neuhradené
- Označíte jednotlivé doklady (insert alebo medzerníkom) a zvolíte akciu Prenos faktúr do nasled.roku
Evidencia nového interného opravného dokladu:
- Účtovanie / Účtovné doklady, Pridajte nový doklad s novým Druhom účtovného dokladu OPR25
- V záložke Položky pridajte novú položku dokladu:
- v položke Analytický účet vyberte príslušnú 343 podľa sadzby DPH.
- Do položky Suma MD treba ručne zadať konkrétnu sumu DPH z pôvodnej DF (v prípade čiastočnej úhrady, pomernú časť). Suma by mala byť so znamienkom mínus, keďže sa jedná opravný doklad.
- v položke Faktúra vyberáte doklad – dodávateľskú faktúru, ku ktorej vytvárate opravný doklad. Po výbere dokladu program zobrazí otázku
Kliknutím na Áno, program spraví toto:
➢ Do Poznámky naplní číslo pôvodnej dodávateľskej faktúry
➢ Do Dátumu prijatia/ vystavenia a do Dátumu daň. povinnosti naplní dátum = Dátum splatnosti pôvodnej DF + 100 dní (alebo minimálne 1.1.2023, pokiaľ je FA z roku 2022 a počet dní po splatnosti je viac ako 100 dní)
➢ Do Číslo daňového dokladu doplní číslo dokladu z hlavičky dokladu z prvej záložky nevpisujte tam číslo faktúry ani číslo daňového dokladu pôvodnej faktúry. • Po zápise položky dokladu treba zaevidovať ešte druhú stranu účtovného zápisu. Doručujme účtovať na nesaldokontný účet 325. • Následne doklad zaúčtujete. V okne Dodávateľské faktúry, na príslušnej DF potom v záložke Účtovný denník faktúry vidíte väzbu na interný doklad.
Opravné doklady k neuhradeným odberateľským faktúram - Doklady na Výstupe
Opravný doklad sa bude vytvárať cez Odberateľské faktúry s novým druhom dokladu. K novému druhu dokladu si môžete vyrobiť nový číselný rad.
Nastavenia :
1. Vytvorenie nového číselného radu - Vytvorte nový číselný rad pre evidenciu Faktúra vyšlá ostrá, okne Číselníky / číselné rady
2. Vytvorenie nového druhu dokladu - Vytvorte nový druh dokladu v okne Fakturácia / Číselníky / Druhy dokladov – napr. FAOD s názvom „VF - Oprava dane“:
- Typ tlačiva – musí byť vybrané nové tlačivo „Opravný doklad podľa par25“
- Sumy v hlavičke – musí byť začiarknuté
- Spôsob usk.zdan.plnenia - musí byť VT.
3. V okne Predkontácie zaúčtovania je potrebné nastaviť pre evidenciu Faktúra vyšlá ostrá účtovanie Celkovej sumy na nesaldokontný účet 325 s tým, že v položke Druh dokladu vyberiete druh dokladu VF- Oprava dane.
Evidencia novej faktúry – opravného dokladu
Faktúru evidujete štandardným spôsobom. Rozdiel je v tom, že vypĺňate iba sumu DPH (základ ostáva prázdny) podľa potreby do položky Nižšia DPH, alebo vyššia DPH.
- v položke Typ dokladu vyberáte Dobropis nevymožiteľnej pohľadávky
- v položke Číslo dobropisovanej faktúry vyplníte číslo faktúry, ku ktorej vytvárate opravný doklad.
Uloženú faktúru zaúčtujete.
Po zaúčtovaní faktúry vo Vstupoch z podsystémov ostáva Stav faktúry PRV.
Saldokonto – počet dní po splatnosti
Pre jednoduchšiu identifikáciu neuhradených faktúr po splatnosti sme do okna Výstupy / Saldokonto aktuálne / Saldokonto prehľad v nastavení Prezentácia = Sumárne doplnili posledný stĺpec Počet dní po splatnosti, kde nájdete napočítaný počet dní po splatnosti daného dokladu k aktuálnemu dňu.
Spracovanie Daňového priznania DPH a Kontrolného výkazu k DPH
Ku koncu obdobia si štandardne spracujete Daňové priznanie DPH a Kontrolný výkaz k DPH.
Daňové priznanie DPH – opravné doklady sú smerované :
- do riadku R26 - základ DPH a R27 - DPH - pre výstup
- a do riadu R29 pre vstup
Kontrolný výkaz
- opravné doklady na výstupe z odberateľských faktúr sú smerované do časti C1
- a opravné doklady pre vstup, účtované cez interný doklad sú smerované do časti C2.