Legislatíva 2023: Rozdiel medzi revíziami

Z WECKO-wiki
Prejsť na: navigácia, hľadanie
d (Opravné doklady k neuhradeným dodávateľským faktúram - Doklady na Vstupe)
d (PODVOJNÉ ÚČTOVNÍCTVO)
Riadok 4: Riadok 4:
 
== PODVOJNÉ ÚČTOVNÍCTVO ==
 
== PODVOJNÉ ÚČTOVNÍCTVO ==
  
Oprava odpočítanej dane pri úplnom alebo čiastočnom nezaplatení protihodnoty
+
Úprava legislatívy na rok 2023 spočíva v úprave podávania opravných dokladov k prijatým a vystaveným faktúram pri úplnom alebo čiastočnom nezaplatení protihodnoty za dodanie tovaru alebo služby.
za dodanie tovaru alebo služby
+
 
  
 
=== Opravné daňové doklady k faktúre neuhradenej 100 dní resp. 150 dní po splatnosti ===
 
=== Opravné daňové doklady k faktúre neuhradenej 100 dní resp. 150 dní po splatnosti ===
Riadok 12: Riadok 12:
  
 
V programe sme urobili úpravy a tu je doporučený postup.
 
V programe sme urobili úpravy a tu je doporučený postup.
 
  
 
==== Opravné doklady k neuhradeným dodávateľským faktúram - Doklady na Vstupe ====
 
==== Opravné doklady k neuhradeným dodávateľským faktúram - Doklady na Vstupe ====
  
Opravný doklad sa bude vytvárať cez interný účtovný doklad s novým druhom dokladu, typu dobropis k nevymožiteľnej faktúre.  
+
Opravný doklad sa bude vytvárať cez interný účtovný doklad s novým druhom dokladu, typu dobropis k nevymožiteľnej faktúre. V prvom riadku účtovného zápisu sa zaúčtuje na účet 343 iba DPH a v druhom riadku sa zaúčtuje protistrana na účet 325.
 
 
V prvom riadku účtovného zápisu sa zaúčtuje na účet 343 iba DPH a v druhom riadku sa zaúčtuje protistrana 325.
 
  
 
'''Nastavenia''':
 
'''Nastavenia''':
Riadok 24: Riadok 21:
 
1. '''Nový číselný rad''' - Vytvorte si nový číselný rad, pre nový druh Interného dokladu – ''Číselníky / číselné rady'', evidencia ''Účtovníctvo''
 
1. '''Nový číselný rad''' - Vytvorte si nový číselný rad, pre nový druh Interného dokladu – ''Číselníky / číselné rady'', evidencia ''Účtovníctvo''
  
2. '''Nový druh účtovného dokladu''' - Vytvorte nový druh účtovného dokladu – ''Účtovanie / Druhy účtovných dokladov'', s kódom OPR25 „Interný doklad Oprava dane“, typ = Daňový dobropis/Ťarchopis
+
2. '''Nový druh účtovného dokladu''' - Vytvorte nový druh účtovného dokladu – ''Účtovanie / Druhy účtovných dokladov'', s kódom OPR25 „Interný doklad Oprava dane“, typ = '''Daňový dobropis/Ťarchopis'''
  
 
  Druh účtovného dokladu '''MUSÍ''' obsahovať '''OPR25''' (môžete ho nazvať aj IDOPR25).
 
  Druh účtovného dokladu '''MUSÍ''' obsahovať '''OPR25''' (môžete ho nazvať aj IDOPR25).
Riadok 31: Riadok 28:
  
 
3. '''Presun dodávateľských faktúr z minulého roka''' do aktuálneho roku – aby bolo možné pri účtovaní ID vybrať na položke doklad z Knihy faktúr, musia byť faktúry presunuté do aktuálneho roku.
 
3. '''Presun dodávateľských faktúr z minulého roka''' do aktuálneho roku – aby bolo možné pri účtovaní ID vybrať na položke doklad z Knihy faktúr, musia byť faktúry presunuté do aktuálneho roku.
+
Postup:
 +
 
 
V roku 2022 v okne ''Dodávateľské faktúry'' spustite nad označenými dokladmi akciu ''Presun faktúr do nasled.roku''. Akcia sa nachádza v menu ''Zobraziť''.
 
V roku 2022 v okne ''Dodávateľské faktúry'' spustite nad označenými dokladmi akciu ''Presun faktúr do nasled.roku''. Akcia sa nachádza v menu ''Zobraziť''.
 
* Zvolíte zobrazenie – [[Iba neuhradené]]
 
* Zvolíte zobrazenie – [[Iba neuhradené]]
Riadok 40: Riadok 38:
  
 
[[Súbor:PresunFA_menu.png|500px]]
 
[[Súbor:PresunFA_menu.png|500px]]
 +
  
 
'''Evidencia nového interného opravného dokladu:'''
 
'''Evidencia nového interného opravného dokladu:'''
Riadok 49: Riadok 48:
 
mínus, keďže sa jedná opravný doklad.
 
mínus, keďže sa jedná opravný doklad.
 
**v položke '''Faktúra''' vyberáte doklad – dodávateľskú faktúru, ku ktorej vytvárate opravný doklad. Po výbere dokladu program zobrazí otázku
 
**v položke '''Faktúra''' vyberáte doklad – dodávateľskú faktúru, ku ktorej vytvárate opravný doklad. Po výbere dokladu program zobrazí otázku
o
+
 
Kliknutím na Áno, program spraví toto:
+
[[Súbor:ID_novy_otazka.png|600px]]
 +
 
 +
Kliknutím na '''Áno''', program spraví toto:
 
➢ Do Poznámky naplní číslo pôvodnej dodávateľskej faktúry
 
➢ Do Poznámky naplní číslo pôvodnej dodávateľskej faktúry
 
➢ Do Dátumu prijatia/ vystavenia a do Dátumu daň. povinnosti naplní dátum = Dátum
 
➢ Do Dátumu prijatia/ vystavenia a do Dátumu daň. povinnosti naplní dátum = Dátum
Riadok 61: Riadok 62:
 
V okne Dodávateľské faktúry, na príslušnej DF potom v záložke Účtovný denník faktúry vidíte
 
V okne Dodávateľské faktúry, na príslušnej DF potom v záložke Účtovný denník faktúry vidíte
 
väzbu na interný doklad.
 
väzbu na interný doklad.
Opravné doklady k neuhradeným odberateľským faktúram - Doklady na Výstupe
 
Opravný doklad sa bude vytvárať cez Odberateľské faktúry s novým druhom dokladu.
 
K novému druhu dokladu si môžete vyrobiť nový číselný rad.
 
  
'''Nastavenia'''
 
  
1. Vytvorte nový číselný rad pre evidenciu Faktúra vyšlá ostrá, okne Číselníky / číselné
+
=== Opravné doklady k neuhradeným odberateľským faktúram - Doklady na Výstupe ===
rady
+
 
 +
Opravný doklad sa bude vytvárať cez ''Odberateľské faktúry'' s novým druhom dokladu. K novému druhu dokladu si môžete vyrobiť nový číselný rad.
 +
 
 +
'''Nastavenia :'''
 +
 
 +
1. Vytvorenie nového číselného radu - Vytvorte nový číselný rad pre evidenciu ''Faktúra vyšlá ostrá'', okne ''Číselníky / číselné rady''
  
2. Vytvorte nový druh dokladu v okne Fakturácia / Číselníky / Druhy dokladov – napr.
+
2. Vytvorenie nového druhu dokladu - Vytvorte nový druh dokladu v okne ''Fakturácia / Číselníky / Druhy dokladov'' – napr. FAOD s názvom „VF - Oprava dane“:
FAOD s názvom „VF - Oprava dane“:
+
*'''Typ tlačiva''' – musí byť vybrané nové tlačivo „Opravný doklad podľa par25“
*Typ tlačiva – musí byť vybrané nové tlačivo „Opravný doklad podľa par25“
+
*'''Sumy v hlavičke''' – musí byť začiarknuté
*sumy v hlavičke – musí byť začiarknuté
+
*'''Spôsob usk.zdan.plnenia''' - musí byť VT.
*Spôsob usk.zdan.plnenia - musi byť VT.
+
 
 +
[[Súbor:VF_novy.png|800px]]
 +
 
 +
3. V okne ''Predkontácie zaúčtovania'' je potrebné nastaviť pre evidenciu F''aktúra vyšlá ostrá'' účtovanie '''Celkovej sumy''' na nesaldokontný účet 325 s tým, že v položke '''Druh dokladu''' vyberiete druh dokladu VF- Oprava dane.
 +
 
 +
'''Evidencia novej faktúry – opravného dokladu'''
 +
 
 +
Faktúru evidujete štandardným spôsobom. Rozdiel je v tom, že vypĺňate iba sumu DPH (základ ostáva prázdny) podľa potreby do položky Nižšia DPH, alebo vyššia DPH.
 +
*v položke '''Typ dokladu''' vyberáte '''Dobropis nevymožiteľnej pohľadávky'''
 +
*v položke '''Číslo dobropisovanej faktúry''' vyplníte číslo faktúry, ku ktorej vytvárate opravný doklad.
  
3. V okne Predkontácie zaúčtovania je potrebné nastaviť pre evidenciu Faktúra vyšlá ostrá účtovanie Celkovej sumy na nesaldokontný účet 325 s tým, že v položke Druh dokladu
 
vyberiete druh dokladu VF- Oprava dane.
 
Evidencia novej faktúry – opravného dokladu
 
Faktúru evidujete štandardným spôsobom. Rozdiel je v tom, že vypĺňate
 
- iba sumu DPH (základ ostáva prázdny) podľa potreby do položky Nižšia DPH, alebo Vyššia
 
DPH.
 
- v položke Typ dokladu vyberáte Dobropis
 
- v položke Číslo dobropisovanej faktúry vyplníte číslo faktúry, ku ktorej vytvárate opravný
 
doklad.
 
 
Uloženú faktúru zaúčtujete.
 
Uloženú faktúru zaúčtujete.
Po zaúčtovaní faktúry vo Vstupoch z podsystémov ostáva Stav faktúry PRV.
+
 
 +
Po zaúčtovaní faktúry vo ''Vstupoch z podsystémov'' ostáva Stav faktúry PRV.
  
 
=== Saldokonto – počet dní po splatnosti ===
 
=== Saldokonto – počet dní po splatnosti ===
  
Pre jednoduchšiu identifikáciu neuhradených faktúr po splatnosti sme do okna Výstupy / Saldokonto aktuálne / Saldokonto prehľad v nastavení Prezentácia = Sumárne doplnili posledný stĺpec Počet dní po splatnosti, kde nájdete napočítaný počet dní po splatnosti daného
+
Pre jednoduchšiu identifikáciu neuhradených faktúr po splatnosti sme do okna ''Výstupy / Saldokonto aktuálne / Saldokonto prehľad'' v nastavení ''Prezentácia = Sumárne'' doplnili posledný stĺpec '''Počet dní po splatnosti''', kde nájdete napočítaný počet dní po splatnosti daného dokladu k aktuálnemu dňu.
dokladu k aktuálnemu dňu.
 
  
  
 
=== Spracovanie Daňového priznania DPH a Kontrolného výkazu k DPH ===
 
=== Spracovanie Daňového priznania DPH a Kontrolného výkazu k DPH ===
Ku koncu obdobia sa štandardne spracuje Daňové priznanie DPH a Kontrolný výkaz k DPH.
+
 
Daňové priznanie DPH –- opravné doklady sú smerované :
+
Ku koncu obdobia si štandardne spracujete ''Daňové priznanie DPH'' a ''Kontrolný výkaz k DPH''.
 +
 
 +
'''Daňové priznanie DPH''' – opravné doklady sú smerované :
 
*do riadku R26 - základ DPH a R27 - DPH -  pre výstup
 
*do riadku R26 - základ DPH a R27 - DPH -  pre výstup
 
*a do riadu R29 pre vstup
 
*a do riadu R29 pre vstup
  
  
=== Kontrolný výkaz ===
+
'''Kontrolný výkaz'''
 
+
- opravné doklady na výstupe z odberateľských faktúr sú smerované do časti C1
- opravné doklady z odberateľských faktúr sú smerované do časti C1
 
 
- a opravné doklady pre vstup, účtované cez interný doklad sú smerované do časti C2.
 
- a opravné doklady pre vstup, účtované cez interný doklad sú smerované do časti C2.
 
   
 
   
 
[[category:Legislatíva]]
 
[[category:Legislatíva]]

Verzia zo dňa a času 09:45, 27. február 2023

Legislatíva roku 2023


PODVOJNÉ ÚČTOVNÍCTVO

Úprava legislatívy na rok 2023 spočíva v úprave podávania opravných dokladov k prijatým a vystaveným faktúram pri úplnom alebo čiastočnom nezaplatení protihodnoty za dodanie tovaru alebo služby.


Opravné daňové doklady k faktúre neuhradenej 100 dní resp. 150 dní po splatnosti

Od 01.01.2023 vstúpil do platnosti zákon, ktorí hovorí o vytváraní opravných dokladov k neuhradeným faktúram a ich uplatnení v daňovom priznaní k DPH, 100 dní po splatnosti v prípade dodávateľských faktúr a 150 dní po splatnosti v prípade odberateľských faktúr.

V programe sme urobili úpravy a tu je doporučený postup.

Opravné doklady k neuhradeným dodávateľským faktúram - Doklady na Vstupe

Opravný doklad sa bude vytvárať cez interný účtovný doklad s novým druhom dokladu, typu dobropis k nevymožiteľnej faktúre. V prvom riadku účtovného zápisu sa zaúčtuje na účet 343 iba DPH a v druhom riadku sa zaúčtuje protistrana na účet 325.

Nastavenia:

1. Nový číselný rad - Vytvorte si nový číselný rad, pre nový druh Interného dokladu – Číselníky / číselné rady, evidencia Účtovníctvo

2. Nový druh účtovného dokladu - Vytvorte nový druh účtovného dokladu – Účtovanie / Druhy účtovných dokladov, s kódom OPR25 „Interný doklad Oprava dane“, typ = Daňový dobropis/Ťarchopis

Druh účtovného dokladu MUSÍ obsahovať OPR25 (môžete ho nazvať aj IDOPR25).

DUD novy.png

3. Presun dodávateľských faktúr z minulého roka do aktuálneho roku – aby bolo možné pri účtovaní ID vybrať na položke doklad z Knihy faktúr, musia byť faktúry presunuté do aktuálneho roku. Postup:

V roku 2022 v okne Dodávateľské faktúry spustite nad označenými dokladmi akciu Presun faktúr do nasled.roku. Akcia sa nachádza v menu Zobraziť.

PresunFA.png

  • Označíte jednotlivé doklady (insert alebo medzerníkom) a zvolíte akciu Prenos faktúr do nasled.roku

PresunFA menu.png


Evidencia nového interného opravného dokladu:

Účtovanie / Účtovné doklady, Pridajte nový doklad s novým Druhom účtovného dokladu OPR25 • V záložke Položky pridajte novú položku dokladu:

    • v položke Analytický účet vyberte príslušnú 343 podľa sadzby DPH.
    • Do položky Suma MD treba ručne zadať konkrétnu sumu DPH z pôvodnej DF (v prípade čiastočnej úhrady, pomernú časť). Suma by mala byť so znamienkom

mínus, keďže sa jedná opravný doklad.

    • v položke Faktúra vyberáte doklad – dodávateľskú faktúru, ku ktorej vytvárate opravný doklad. Po výbere dokladu program zobrazí otázku

ID novy otazka.png

Kliknutím na Áno, program spraví toto: ➢ Do Poznámky naplní číslo pôvodnej dodávateľskej faktúry ➢ Do Dátumu prijatia/ vystavenia a do Dátumu daň. povinnosti naplní dátum = Dátum splatnosti pôvodnej DF + 100 dní (alebo minimálne 1.1.2023) ➢ Do Číslo daňového dokladu doplní číslo dokladu z hlavičky dokladu z prvej záložky nevpisujte tam číslo faktúry ani číslo daňového dokladu pôvodnej faktúry. • Po zápise položky dokladu treba zaevidovať ešte druhú stranu účtovného zápisu. Doručujme účtovať na nesaldokontný účet 325. • Následne doklad zaúčtujete. V okne Dodávateľské faktúry, na príslušnej DF potom v záložke Účtovný denník faktúry vidíte väzbu na interný doklad.


Opravné doklady k neuhradeným odberateľským faktúram - Doklady na Výstupe

Opravný doklad sa bude vytvárať cez Odberateľské faktúry s novým druhom dokladu. K novému druhu dokladu si môžete vyrobiť nový číselný rad.

Nastavenia :

1. Vytvorenie nového číselného radu - Vytvorte nový číselný rad pre evidenciu Faktúra vyšlá ostrá, okne Číselníky / číselné rady

2. Vytvorenie nového druhu dokladu - Vytvorte nový druh dokladu v okne Fakturácia / Číselníky / Druhy dokladov – napr. FAOD s názvom „VF - Oprava dane“:

  • Typ tlačiva – musí byť vybrané nové tlačivo „Opravný doklad podľa par25“
  • Sumy v hlavičke – musí byť začiarknuté
  • Spôsob usk.zdan.plnenia - musí byť VT.

VF novy.png

3. V okne Predkontácie zaúčtovania je potrebné nastaviť pre evidenciu Faktúra vyšlá ostrá účtovanie Celkovej sumy na nesaldokontný účet 325 s tým, že v položke Druh dokladu vyberiete druh dokladu VF- Oprava dane.

Evidencia novej faktúry – opravného dokladu

Faktúru evidujete štandardným spôsobom. Rozdiel je v tom, že vypĺňate iba sumu DPH (základ ostáva prázdny) podľa potreby do položky Nižšia DPH, alebo vyššia DPH.

  • v položke Typ dokladu vyberáte Dobropis nevymožiteľnej pohľadávky
  • v položke Číslo dobropisovanej faktúry vyplníte číslo faktúry, ku ktorej vytvárate opravný doklad.

Uloženú faktúru zaúčtujete.

Po zaúčtovaní faktúry vo Vstupoch z podsystémov ostáva Stav faktúry PRV.

Saldokonto – počet dní po splatnosti

Pre jednoduchšiu identifikáciu neuhradených faktúr po splatnosti sme do okna Výstupy / Saldokonto aktuálne / Saldokonto prehľad v nastavení Prezentácia = Sumárne doplnili posledný stĺpec Počet dní po splatnosti, kde nájdete napočítaný počet dní po splatnosti daného dokladu k aktuálnemu dňu.


Spracovanie Daňového priznania DPH a Kontrolného výkazu k DPH

Ku koncu obdobia si štandardne spracujete Daňové priznanie DPH a Kontrolný výkaz k DPH.

Daňové priznanie DPH – opravné doklady sú smerované :

  • do riadku R26 - základ DPH a R27 - DPH - pre výstup
  • a do riadu R29 pre vstup


Kontrolný výkaz - opravné doklady na výstupe z odberateľských faktúr sú smerované do časti C1 - a opravné doklady pre vstup, účtované cez interný doklad sú smerované do časti C2.